مطالب گوناگون

از اینکه زنی با تو دیوانه وار بحث می کند خوشحال باش، دنیای زن ها کاملا متفاوت است، زن اگر سکوت کرد، بدان سکوتش نشانه پایان توست

مطالب گوناگون

از اینکه زنی با تو دیوانه وار بحث می کند خوشحال باش، دنیای زن ها کاملا متفاوت است، زن اگر سکوت کرد، بدان سکوتش نشانه پایان توست

وقتی مردان حرمت مرد بودنشان را بدانند و زنان شوکت زن بودنشان را مردان همیشه مرد میمانند و زنان همیشه زن و آنگاه هر روز ، نه روز "زن" و نه روز "مرد" بلکه روز "انسان" است.


آخرین نظرات

کلسترول چیست و کلسترول بد و خوب کدامند؟

جمعه, ۱۳ فروردين ۱۳۹۵، ۰۹:۱۳ ق.ظ


کلسترول بالای خون، یکی از عوامل اصلی ایجاد بیماری های قلبی مخصوصاً سکته است ولی از طرف دیگر وجود این ماده در بدن بسیار حیاتی است.


کلسترول چیست؟

کلسترول ماده ای نرم و چربی مانند است که در جریان خون و تک تک سلول های شما یافت می شود و وجود آن برای بدن بسیار حیاتی است. کلسترول در خون حل نمی شود بلکه توسط لیپوپروتئین ها که از چربی و پروتئین ساخته شده اند در خون جا به جا می شود.

دو نوع لیپوپروتئین در بدن وجود دارند که کلسترول را حمل می کنند؛ لیپوپروتئین چگالی کم (LDL) و لیپوپروتئین چگالی بالا (HDL).

LDL و HDL به همراه یک پنجم تری گلیسرید موجود در بدن سطح کلسترول خون شما را تشکیل می دهند که با آزمایش خون قابل اندازه گیری است.

کلسترول بد یا LDL

LDL که به کلسترول بد معروف است می تواند در دیواره سرخرگ ها رسوب کرده و منجر به تنگ شدن، سفت شدن و غیرقابل انعطاف شدن آنها شود. به این وضعیت انسداد سرخرگ یا تصلب شرایین می گویند که می تواند باعث ایجاد لخته در خون و در نهایت حمله قلبی یا سکته شود.

یکی دیگر از مشکلاتی که LDL بالای خون موجب آن است، بیماری عروق محیطی است که در آن رگهایی به پاها خون می رسانند تنگ شده و خون رسانی به پا دچار مشکل می شود.

کلسترول خوب یا HDL

HDL که به کلسترول خوب معروف است کمک می کند LDL هایی که در رگها وجود دارند را از بین ببرد. متخصصان معتقدند که HDL در بدن به صورت یک جاذب عمل می کند. به این صورت که LDL موجود در رگها را به خود جذب می کند و به کبد می فرستد. در کبد این LDL ها شکسته شده و در نهایت از بدن دفع می شوند.

یک چهارم الی یک سوم کل کلسترول بدن را HDL تشکیل می دهد که سطح مطلوب HDL خون است. HDL از بروز حمله های قلبی و سکته جلوگیری می کند و کمبود آن در خون خطر بروز بیماری های قلبی را افزایش می دهد.





موافقین ۰ مخالفین ۰ ۹۵/۰۱/۱۳
aziz ghezel

نظرات (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی