مطالب گوناگون

از اینکه زنی با تو دیوانه وار بحث می کند خوشحال باش، دنیای زن ها کاملا متفاوت است، زن اگر سکوت کرد، بدان سکوتش نشانه پایان توست

مطالب گوناگون

از اینکه زنی با تو دیوانه وار بحث می کند خوشحال باش، دنیای زن ها کاملا متفاوت است، زن اگر سکوت کرد، بدان سکوتش نشانه پایان توست

وقتی مردان حرمت مرد بودنشان را بدانند و زنان شوکت زن بودنشان را مردان همیشه مرد میمانند و زنان همیشه زن و آنگاه هر روز ، نه روز "زن" و نه روز "مرد" بلکه روز "انسان" است.


آخرین نظرات
  • ۱۳ بهمن ۹۵، ۰۲:۲۱ - تنهایی زیباست
    منبع :-p

۲ مطلب در مرداد ۱۳۹۶ ثبت شده است



نام کتابی است به اهتمام مهدی نمازی، که انتشارات کوله پشتی آن را در بهار 88 چاپ کرده است.
دستگاه همایون و یا به تعبیری «دستگاه عشاق»، با حالت محزون و اسرار آمیز خود گوشه‌های متعددی دارد که گوشه «بیداد» اوج این دستگاه تلقی می‌شود.
آثار ارزشمندی از موسیقی ایرانی در سده قبل در این دستگاه ساخته و اجرا شده‌اند. «رنگ فرح» از جمله این آثار است.

از لحاظ مرکب خوانی این دستگاه به دستگاه‌های سه‌گاه و شور ارتباط دارد و وسعت این دستگاه را بیشتر می‌کند.
یکی از آوازهای ایرانی که اسم آن در کتب موسیقی هست آواز اصفهان است که آن را از متعلقات دستگاه همایون دانسته‌اند. یکی دیگر از آوازهایی که از متعلقات دستگاه همایون است، آواز شوشتری است.
نت شروع این دستگاه به طور معمول «فا» است. البته این دستگاه در کوک‌های دیگری با نام‌های همایون «دو» و «رِ» نیز نواخته می‌شود. در ردیف مرحوم کریمی از شوشتری به عنوان یکی از گوشه‌های این دستگاه نام برده شده است.

گوشه‌های ردیفی این دستگاه عبارت‌اند از:
1. چهارمضراب
2. درآمد اول
3. درآمد دوم: زنگ شتر
4. موالیان
5. چکاوک
6. طرز
7. بیداد
8. بیداد کت
9. نی‌داود
10. باوی
11. سوز و گداز
12. ابول چپ
13. لیلی و مجنون
14. راوندی
15. نوروز عرب
16. نوروز صبا
17. نوروز خارا
18. نفیر
19. فرنگ و شوشتری گردان
20. شوشتری
21. جامه‌دران
22. راز و نیاز
23. میگلی
24. موالف
25. بختیاری با موالف
26. عزال
27. دناسری
28. رنگ فرح


تصنیف هایی که در این کتاب آورده شده:

• غربت
• خون ارغوان، شاعر: نامعلوم(یک زندانی سیاسی)
• سرگشته، آهنگساز: همایون خرم و شاعر: هوشنگ ابتهاج
• خزان عشق: آهنگساز: بدیع زاده و شاعر: رهی معیری
• کیه کیه در می زنه؟، آهنگساز و شاعر: علی اکبر شیدا
• کاروان شهید، آهنگساز: محمد رضا لطفی و شاعر: محمد ذکایی
• یه دل اینجا یه دل اونجا، آهنگساز و شاعر: جهانبخش پازوکی
• تنها منشین، آهنگساز: علی تجویدی و شاعر: معینی کرمانشاهی
• مستی رویا، آهنگساز: روح الله خالقی و شاعر: ابوالحسن ورزی
• آمد نوبهار، آهنگساز: مهدی خالدی و شاعر: نواب صفا
• آی سر کتل: آهنگ محلی ممسنی
• شب مهتاب، آهنگساز و شاعر: علی اکبر شیدا
• غوغای ستارگان، آهنگساز: همایون خرم و شاعر: کریم فکور
• بازگشته، آهنگساز: علی تجویدی و شاعر: معینی کرمانشاهی
• شور عاشقانه، آهنگساز مرتضی نی داوود و شاعر: فریدون مشیری
• شانه، آهنگساز: عباس شاپوری و شاعر: ناصر رستگارنژاد
• چنگ رودکی: آهنگساز: روح الله خالقی و شاعر: رودکی
• به اصفهان رو، آهنگساز: عبدالحسین برازنده و شاعر: ملک الشعرای بهار
• بیداد زمان، آهنگساز: پرویز یاحقی و شاعر: بیژن ترقی
• به شهر و دیاری ببر تو مرا، آهنگساز: همایون خرم و شاعر: بهار یگانه
• پاییز آمد
• پرسون پرسون
• بهار دلنشین، آهنگساز: روح الله خالقی و شاعر: بیژن ترقی
• جان مریم، آهنگساز: کامبیز مژدهی و شاعر: محمد نوری
• سلطان قلبها، آهنگساز: انوشیروان روحانی و شاعر: محمد علی شیرازی
• گل گلدون من شکسته در باد، آهنگساز: فریبرز لاچینی
• لیلی منال، آهنگساز: جواد معروفی
• (با الهام از یک نوازنده ی دوره گرد بابلی) و شاعر: پرویز وکیلی
• نادیده رخت، آهنگساز و شاعر: شیدا منسوب به تاج السلطنه
• رزم مشترک: آهنگساز پرویز مشکاتیان و شاعر: برزین آذرمهر
• می نوش که عمر جاودانی، شاعر: خیام – حافظ
• در هوایت بی قرارم، آهنگساز جلیل عندلیبی و شاعر مولانا
• افسانه، آهنگساز: صدیق تعریف و شاعر: سیمین بهبهانی
• مرگ عشاق، آهنگساز: مجید وفادار
• در راه عاشقان ، آهنگساز: همایون خرم و شاعر: تورج نگهبان
• شکایت نی، آهنگساز: علینقی وزیری و شاعر: مولانا
• خنچه بیارید،  آهنگساز: عطاءالله خرم و شاعر: سیروس آرین پور
• افسانه، آهنگساز: امین الله رشیدی و شاعر: تورج نگهبان
• من ندانستم از اول، آهنگساز: علی اکبر شیدا و شاعر: سعدی
• آهنگساز: شهرام ناظری و شاعر: مجذوب علیشاه
• عشق: آهنگساز و شاعر: فضل اله توکل
• ناوک مژگان، آهنگ قدیمی منسوب به شیدا
• اشک من هویدا شد، آهنگساز: همایون خرم و شاعر: بیژن ترقی
• ماه غلام رخ زیبای توست، آهنگساز شیدا و شاعر: فروغی بسطامی

۰ موافقین ۰ مخالفین ۰ ۳۰ مرداد ۹۶ ، ۰۰:۳۷
aziz ghezel



ابراهیم آژنگ

موسیقی دان دوره قاجار. آژنگ درمدرسه دارالفنون موسیقی تدریس می کرد. نوازنده ویولن بود و نیز ردیف موسیقى آقا حسینقلى فراهانى را تدریس می کرد. از شاگردان ایشان میتوان رضامحجوبى، شهباز برمکى را نام برد. نام مستعارش ابراهیم ویولنى بود.

--------------------------------------------------

اردشیر کامکار

اردشیر کامکار در سال 1342 در سنندج به دنیا آمد. و از اوان کودکی نواختن ویولن را در محضر پدرش فرا گرفت. چندی بعد، وی به‌عنوان نوازنده ویلن و کمانچه به عضویت ارکستر فرهنگ و هنر سنندج درآمد. او قطعات دشوار ویولن استاد ابوالحسن صبا را با کمانچه اجرا می‌کرد. در سال 1360 به تهران آمد و با گروه‌های عارف و شیدا شروع به همکاری کرد. همچنین مطالب تکمیلی را نزد استاد محمدرضا لطفی و پشنگ کامکار آموخت و در محضر این استادان با تکنیک‌های نوازندگی بیشتر آشنا شد. اردشیر کامکار همواره برای گسترش هر چه بیشتر قابلیت‌های ساز کمانچه کوشیده‌ است. در این راستا، قطعات استاد صبا را در دو اثر « به یاد صبا » و « بر تارک سپیده »، به کمک کمانچه و ارکستر به اجرا در آورده است . وی در « بر تارک سپیده »، با تکیه بر توانایی‌های خود دست به ابتکارات بدیعی زاده و از این رهگذر کمانچه را به سازی فوق‌العاده تأثیرگذار و وجدآور مبدل کرده‌است.

---------------------------------------------------

اسدالله ملک

سال تولد:17/5/1320 محل تولد: تهران وی یکی از آهنگسازان و سلیست های با ارزش موسقی ایران است.محیط مناسب و عشق و علاقه او به موسیقی وی را به یکی از تکنوازان چیره دست برنامه های ((گلها ))،((تکنوازان)) و (( نوایی از موسیقی ملی)) تبدیل کرد.او دارای پنجه ای شیرین و دلپذیر است که هر گاه آرشه را روی سیمهای ویلن می کشد شنونده به شدت مجذوب صدای ساز او می شود.وی،مدتها به کلاس استاد صبا رفته وسپس به هنرستان موسیقی ملی رفت.پس از این در سلک شاگردان زنده یاد روح الله خالقی درآمد.وی در 17 سالگی به رادیو راه یافت و با توجه به جوانی بسیار آهنگهای به یاد ماندنی و جالبی را برای رادیو ساخت و در برنامه های ((تکنوازان)) همراه بزرگانی چون شادروان احمد عبادی،زنده یاد رضا ورزنده،استاد جلیل شهناز ،استاد فرهنگ شریف و مرحوم امیر ناصر افتتاح و سایر بزرگان به اجرای برنامه های متنوع و به یاد ماندنی،آثار ارزشمندی را به یادگار نهاد.

---------------------------------------------------

حسین قلی طاطایی

متولد:1283
وفات:24/4/58

حسین قلی طاطایی نوازنده ویولن بود. وی خود آموخته و از درسهای حسین خان اسماعیل زاده و غلام حسین مین باشیان بهره گرفت. او نوازنده معروف سالهای 1310تا 1330 بود.از آثار وی می توان به صفحه های گرامافون همراه ادیب خوانساری تاج اصفهانی و ملکه‌ی برومند اشاره کرد.

--------------------------------------------------

حسین یاحقی

متولد:1282 وفات:6/8/1347 حسین یاحقی نوازنده ویولن و نواساز
او شاگرد برگزیده محضر حسین خان اسماعیل زاده و استاد کمانچه بود. وی دارای لحن خاص و شیوه ی مشخص در نوازندگی ویولن و مهارت در سنتور نوازی بود. کار در رادیو تهران را در دهه ی 1330 شروع کرد.از آثار او میتوان به تکنوازی کمانچه (به توصیه ی روح الله خالقی)، همنوازی در صفحه های گرامافون با صدای قمرالملوک وزیری، تاج اصفهانی وادیب خوانساری، مجموعه نوارهای رادیویی(بداهه نوازی ها، همنوازی ها و…) وتعدادی نوارخصوصی، آهنگ های «برق غم»(باکلام رهی معیری)، «جوانی» و«بی خبر»(باکلام نواب صفا) اشاره کرد.

---------------------------------------------------

حسین یوسف زمانی

متولد 1/5/1310 در سنندج.بعد از طی مدرسه موزیک از سال 1337 به تهران آمده.ضمن همکاری با ارکسترهای رادیو ایران،با موفقیت از هنرستان عالی موسیقی فارغ التحصیل گردید.وی طول 40 سال فعالیت مستمر و همکاری با ارکسترهای رادیو و تلویزیون ، فرهنگ و هنر،سمفونیک،اپرای تهران و تدریس در دانشکده نظام،آهنگهای فراوانی برای ارکستر و خواننده ساخته و رهبری نموده است.ساز تخصصی وی ویولن می باشد.

---------------------------------------------------

رضا محجوبی

متولد:1277
وفات:29/4/1333
رضا محجوبی نوازنده ویولن و نواساز و شاگرد محضر حسین خان اسماعیل زاده و ملهم از ساز دیگر استادان. کار رسمی موسیقی را تا 1303 ادامه داد. وی دارای لحن انحصاری و توانایی های خاص در ارائه‌ی مطالب و قریحه‌ی عالی هنری ، بویژه در بداهه نوازی و از آثار او می توان تعدادی پیش در آمد ، تصنیف و رنگ ، و یک صفحه ضبط خصوصی همراه پیانوی مرتضی محجوبی و آواز ادیب خوانساری را شمرد. وی از شاگردان اصغر بهاری و مجید وفادار بود.

------------------------------------------------------------------------------------------------

روح الله خالقی


روح الله خالقی در سال 1285 در کرمان متولد شد ، سالها شاگرد ممتاز استاد علینقی وزیری و از مفاخر موسیقی ملی ایران بود بهترین سالهای زندگیش را صرف دل انگیز ترین هنرها کرد و به تشخیص اهل فن موسیقی ایرانی و فرنگی ، شناخت او صلاحیت کامل یافت در سال 1325 انجمن موسیقی ملی ، به همت اوتاسیس شد و سه سال پس از آن با تاسیس هنرستان ملی موسیقی به یکی از آرمان های هنری کشور ما جامه عمل پوشاند . انتشار آثار متعدد شامل متد و دستورهای علمی برای تدریس موسیقی ملی خدمت بزرگی به هنر کرد . هم اکنون قطعات آواز ، قطعات ارکستری ، اتودها ، آثار ساده مدرسه یی ، کتاب ها و رسالات علمی مانند نظری به موسیقی ، از او به جای مانده است که هر کدام دارای ارزش فراوانی است .خالقی علاوه بر ریاست هنرستان موسیقی ملی تا هنگام فوتش رهبری ارکستر (( گلها )) و عضویت شورای موسیقی رادیو ایران را دارا و مدتها سرپرستی ارکستر های شماره یک و دو رادیو را به عهده داشت . روح الله خالقی در دامان پدر و مادری که هر دو در نواختن تار مهارت داشتند تربیت یافت ، او نیز از کودکی به موسیقی علاقه مفرطی نشان می داد ولی پدرش از بیم این که مبادا وی از تحصیل عقب بماند او را از اشتغال به موسیقی منع میکرد . اما روح الله کوچولوی آن روزی، هر وقت خود را در خانه تنها می یافت با عشق عجیبی که به موسیقی داشت (( مخفیانه و پنهانی )) تاری را که بزرگتر از جثه اش بود بغل می گرفت و مشغول نواختن می شد !!.خالقی در مدت بیست و هفت سال که در رشته موسیقی ایرانی کار کرد بیش از صد آهنگ و دو جلد کتاب (( نظری به موسیقی )) که جلد اول آن مربوط به قواعد و اصول کلی موسیقی است و جلد دوم تاریخچه موسیقی و قواعد و اصول موسیقی ایرانی است و کتاب دیگری نیز به نام (( هم آهنگی موسیقی )) راجع به توافق و تناسب اصوات نوشته است که با کمک وزارت فرهنگ در سالهای 1316 و 17 و 20 به چاپ رسیده است .دیگر از آثار او علاوه بر تعدادی اتود برای ویولون و عود و تار عبارتست از (( رنگارنگ )) ، ( خالقی در مورد ساختن این قطعه گفته است : منظور من این بود که روی هر یک از دستگاههای ایرانی یک چنین قطعه ای بسازم ، در واقع مبنای کار نو آموزان است . این فکر بدیع اگر جامه عمل بخود به پوشد اساسی برای کار کمپوزیتورهای آینده به جای می ماند . ) این اثر بطوری که از نامش مستفاد می شود همچون گلستانی است که دارای گلهای رنگارنگ باشد ، ضرب ها و حرکات مختلف این قطعه و به طور کلی فرم و یا پیکره آن واجد این امتیاز است که آن را مبنای کار قرار بدهند به علاوه آهنگهای : (( یار رمیده )) ، (( وعده وصال )) ، (( پیمان شکن )) ، (( نغمه نوروزی )) ، (( بهار عشق )) ، (( مستی عاشقان )) ، (( شب جوانی )) ،(( شب من ))و (( امید زندگانی )) ‌تصانیفی است که توسط این موسیقی شناس عالیقدر ساخته شده است .مرحوم خالقی در موسیقی سخت پیرو استادش مرحوم کلنل علینقی وزیری بود وهمواره اعتقاد داشت که وزیری خدمتی به موسیقی این کشور کرده است که تابحال احدی به هیچیک از صنایع ظریفه این مملکت نکرده است و می گفت تا موسساتی وجود نداشته باشند که بدان وسیله بتوان این روش ترویج کرد زحمات وزیری آن چنان ثمر بخش نخواهد بود .

--------------------------------------------------


موسی نی داوود

متولد:1286 وفات:22/8/1371 موسی نی داوود نوازنده‌ی ویولن شاگرد کمانچه نوازان گمنام عصر مظفری و بهره گرفته از محضر حسین خان اسماعیل زاده و همنواز در کنسرت ها و صفحه های برادرش مرتضی نی داوود همراه آواز قمرالملوک وزیری و ملوک ضرابی که از آثار او می توان به: همنوازی با قمرالملوک وزیری درصفحه های سه گاه و مخالف(باشعربهار:اگرتورخ بگشایی...) و چند نوار خصوصی از ترانه ها و تصنیف ها ی موسیقی نوازان یهودی تهران قدیم، و نت نویسی تعدادی از آثار مرتضی نی داوود اشاره کرد.

------------------------------------------------------------------------------------------------

همایون خرم

سال تولد:1309 محل تولد: بوشهر
از پدری درستکار و آزاده و مادری فهیم و با احساس، پسری پا به عرصه وجود نهاد که نام او را “همایون” گذاردند. مادرش از شیفتگان موسیقی اصیل ایرانی بود و از مقام های موسیقی ایرانی به دستگاه همایون علاقه ای وافر داشت. به همین دلیل هم نام “همایون” را برای فرزند خود انتخاب کرد. همایون خرم در سن 10-11 سالگی به مکتب استاد صبا راه یافت و به علت استعداد شگرف در 14-15 سالگی یک شبه ره صد ساله را پیمود و به عنوان نوازنده 14 ساله، در رادیو ساز تنها اجرا کرد. بعدها در بسیاری از برنامه های موسیقی رادیو، خصوصا در برنامه گلها، به عنوان آهنگساز، سولیست ویولن و رهبر ارکستر ، آثاری با ارزش ارائه داد. همایون به موازات فعالیت عاشقانه و در عین حال محققانه در موسیقی ایرانی، از کسب علم نیز غافل نبود و در اکثر مراحل تحصیل از شاگردان ممتاز بود و تحصیلات عالیه خود را تا اخذ دانشنامه در رشته مهندسی برق ادامه داد. سمت های ایشان در زمینه هنر و موسیقی؛ عضویت در شورای عالی موسیقی رادیو، رهبری ارکستر سازهای ملی، استاد دانشکده موسیقی ملی و هنرستان شبانه، آهنگسازی در برنامه های موسیقی ایرانی و خصوصا برنامه گلها، رهبری ارکستر گلها و سولیست ویولن بوده است. تعدادی از آهنگ های ایشان مانند: تو ای پری کجایی(سرگشته)، امشب در سر شوری دارم (غوغای ستارگان)، ساغرم شکست ای ساقی (طاقتم ده)، رسوای زمانه منم، آیا همه شما بی گناهید، اشک من هویدا شد، پیک سحری، بعد از تو هم در بستر غم می توان خفت، ساقی ببین، دل پریشانم زغم گرفته، آوای خسته دلان و ده ها آهنگ دیگر، همگی بیانگر نبوغ همایون خرم در کارآهنگ سازی است.شایان ذکر است همایون خرم در ضمن تسلط در نوازندگی و بداهه نوازی، آهنگسازی خلاق و کم نظیر و در عین حال مسلط به ظرایف نظری و تئوریک موسیقی ایرانی است و از این نظر پژوهشگری با ارزش و محققی ممتاز به شمار می رود. آثار اجرایی :

برنامه های متعدد گلهای رنگارنگ، برنامه های موسیقی FM رادیو، برنامه های بداهه نوازی در رادیو، تعدادی برنامه تک نوازان با همکاری هنرمندان دیگر به صورت همنوازی؛ همچنین همنوازی با هنرمندانی مانند شادروان استاد جواد معروفی، استاد جلیل شهناز، استاد فرهنگ شریف و شادروان منصور صارمی همراه با ضرب شادروان جهانگیر ملک و شادروان امیر ناصر افتتاح.
آثار موسیقی ایشان به صورت کاست و لوح فشرده (CD) شامل همنوازی با استادان جواد معروفی، جلیل شهناز و فرهنگ شریف هم اکنون در اختیار علاقمندان است.

آثار مکتوب:

1- ردیف اول چپ کوک (نوای مهر)؛ شامل آوازها، چهارمضراب ها، قطعات و تعدادی از آهنگ ها.
2- ردیف دوم راست کوک؛ شامل تعدادی از پیش درآمدها، چهارمضراب ها و رنگ ها که هم اکنون در حال آماده سازی و چاپ است.

از فعالیت های دیگر ایشان می توان یه سخنرانی درباره موسیقی ایرانی در مراکز هنری و فرهنگی اروپا و آمریکا مانند دانشگاه UCLA، دانشگاه گیلان، دانشگاه پزشکی شیراز (درباره استاد صبا و موسیقی ایرانی)، انجمن موسیقی فارس (درباره استاد ابوالحسن صبا)، دانشگاه علامه طباطبایی (درباره مقامات موسیقی ایرانی)، فرهنگسرای ارسباران (درباره استاد علی نقی وزیری)، دانشگاه صنعتی اصفهان (درباره مشخصات موسیقی ایرانی) و سخنرانی های متعدد دیگر در تالار رودکی تهران به مناسبت های مختلف اشاره کرد

---------------------------------------------------
شاملو کاربند

تولد:1/2/1312
شاملو کاربند نوازنده و معلم ویولن و هنر را در هنرستان عالی موسیقی آموخت و بهره برده از علی تجویدی( در موسیقی ایران) و استادان ارمنی (در ویولن کلاسیک) وی سابقه طولانی کار در ارکسترهای رادیو و تلویزیون و ساخت آهنگهای مختلف دارد. از آثار وی می توان به آلبوم نوار های « آموزش ویولن و کمانچه» (کتابهای هنرستان) «ردیف ویولن استاد ابو الحسن صبا » و« چهارمضراب» و کتابهای
»قطعات و چهار مضراب ها» « ردیف و گوشه های موسیقی ایرانی » (تنظیم ویولن) اشاره کرد.

--------------------------------------------------

شاپور نیاکان

متولد:1305 وفات:15/12/1372 شاپور نیاکان نوازنده ویولن، در موسیقی خود آموخته بود. درسال های 1320تا اواسط دهه 1330 از محبوب ترین نوازندگان ویولن بود و آثارمتعددی از او با صدای روح بخش ضبط شده است و نوارهای خصوصی متعددی نیز دارد که یکی از بهترین های آنها با صدای محمد رضا شجریان است. نیاکان نیز هنرمندی دلسوخته و پاکباخته بود و استعدادی نادر که خود نیز قدر خود را نشناخت.

---------------------------------------------------

عبدالله جهان پناه

متولد:1305 وفات:8/8/1375 عبدالله جهان پناه نوازنده‌ی ویولن و نواساز
او شاگرد علیرضاخان چنگی و سرپرست ارکستر در رادیو بود. وی دارای آثاری با همکاری خوانندگان و ترانه سرایان و عضو ارکستر گل ها بود.ازآثار او می توان به مجموعه صفحه ها با ملوک ضرابی؛‌ و کتاب « ردیف استاد علی اکبر خان شهناز«تنظیم برای ویولن» که چاپ نشده است ،
-----------------------------------------------

عبدالله طالع همدانی


متولد:12/10/1293
عبد الله طالع همدانی، خواننده ، نوازنده ویولن، ادیب و ترانه سرا ، وی شاگرد تقی شایگان و بهره گرفته از هنر برادران نی داوود است. او سابقه‌ی فعالیت مطبوعاتی از اوایل دهه‌ی 1310 وساخت آثار (شعرو ترانه) برای قمر الملوک وزیری، ملوک ضرابی و… را داراست. تا اواخر دهه‌ی 1320وی دارای اشعار به زبانهای فارسی و راجی و نوارهای خصوصی محتوی آواز خوانی و ویولن نوازی است.

---------------------------------------------------

محمد بهارلو

متولد:2/1/1307
محمد بهار لو ، نوازنده و معلم برجسته ویولن در موسیقی ایران است. وی شاگرد کارل یان زوبک و محمد بحرینی پور ، با آموزشهایی از ابو الحسن صبا ، علی اکبر شهنازی و استادان دیگر بود . از آثار وی کتابهای « آموزش موسیقی ایران » برای ویولن و «شناخت فرم های موسیقی ایرانی » می باشد. وی مؤسس قدیمی ترین کلاس آموزش موسیقی در این زمان بود.


-----------------------------------------------------------------------------------------------.

هوشنگ کامکار

هوشنگ کامکار در سال 1325 در شهر سنندج به دنیا آمد، مقدمات موسیقی را نزد پدر خود استاد حسن کامکار فرا گرفت. پس از اخذ مدرک دیپلم رشته طبیعی به تهران آمد و مدت دو سال در هنرستان شبانه عالی موسیقی به تحصیل پرداخت. پس از آن به عنوان کارشناس موسیقی در سنندج مشغول به تدریس شد. او در سال 1351 وارد دانشکده هنرهای زیبای دانشگاه تهران شد و لیسانس موسیقی را در شاخه آهنگسازی با رتبه اول، اتخاذ کرد و بلافاصله با بورس اهدایی از کشور ایتالیا مدت یک سال و نیم در کنسواتور سانتاچی چیلیای شهر رم؛ فنون کنرپوان و فوگ را آموخت.در سال 1357 مدرک فوق لیسانس خود را از دانشگاه ایالتی سانفرانسیکو و آمریکا در رشته ی تاریخ و موسیقی اخذ نمود و پس از انقلاب به ایران بازگشت و چند سالی در دانشگاه های فارابی و دانشکده ی هنرهای زیبای تهران به تدریس موسیقی مشغول شد. او مدت ده سال در دانشگاه هنر به تدریس موسیقی پرداخت و مدیریت گروه موسیقی این دانشگاه را به مدت 5 سال تا سال 1378به عهده داشت. هوشنگ کامکار از سال 1368 مدیریت موسیقی کامکارها و مدت چند سال مدیریت ارکستر سمفونیک فرهنگسرای بهمن و همچنین از سال 1376 تا کنون مدیریت هنرستان آزاد موسیقی کامکارها را در تهران به عهده دارد و علاوه بر فعالیت های فوق به کار آهنگسازی و ترجمه کتابهای موسیقی و نیز شرکت در سمینارهای خارج از کشور مبادرت ورزیده است. از هوشنگ کامکار آثار گوناگون ، به ویژه کارهای ارکسترال بر مبنای موسیقی ایرانی انتشار یافته است. جزئیات بیشتری درباره ی این آثار و سبک و هدف وی در آهنگسازی، از خود او:
سبک کار من، عبارت است از بهره گیری از کلیه تکنیک ها و فنون آهنگسازی و ارکستراسیون موسیقی کلاسیک غرب و تلفیق مناسب آن با عوامل و ویژگی های موسیقی ایران، اعم از سنتی، فولکلوریک و دیگر انواع به شیوه ای نو . این تلفیق به گونه ای است که کلیه تکنیک ، حتی عوامل موسیقی قرن بیستم نیز در خدمت بیان هویت ملی آهنگساز قرار می گیرد نه اینکه بر آن تسلط یابد ، به گونه ای که در جامعه شنونده داشته باشد و در عین حال حاوی نکات فنی و علمی باشد. آثار:
- آهنگ هایی برای سازهای ایرانی و آواز : فغان بر بط، نوای آشنایی، چند قطعه کردی و ...
- برای ارکستر سمفونیک، سازهای ایرانی، کنسرتینو برای آثار و ارکستر، سراندازان و...
- برای ارکستر سمفونیک، سازهای ایرانی، آواز گروه کر: به یاد حافظ، در گلستانه، سماع مجلسیان، شباهنگام و...
- پوئم سمفونیک کردی( برای آواز گروهی و ارکستر سمفونیک).
- موسیقی فیلم مستند« پل آزادی» کارگردان : مهدی مدنی
- تنظیم موسیقی نمایش « بینوایان» کارگردان: بهروز غریب پور( اجرا: 1375)
- نگارش کتاب: موسیقی کلاسیک و رمانتیک.
- برگردان: اصول ارکستراسیون( از ریمسکی کرساکف) فوگ و انواسیون(جان ورال)، کنترپوان مدال(دیوید بویدن): هارمونی قرن بیستم(پرسی کتی)، تکنیک ارکستراسیون( کنت کنان).


--------------------------------------------------

مهدی آذر سینا

متولد:1/6/1325
در اوایل دوره ی دبیرستان نوازندگی ویولن را شروع کرد . بعد از دبیرستان به تهران آمد و در کلاس های آزاد هنرستان موسیقی ملی شاگرد کلاس "رحمت الله بدیعی" شد. از دانشکده ی هنرهای زیبای دانشگاه تهران در رشته ی موسیقی فارغ التحصیل شد. موسیقی ردیف دستگاهی را در محضر " داریوش صفوت "و" نورعلی برومند" فراگرفت. نوازندگی کمانچه را نزد بهاری در دانشگاه آغاز کرد .از چهار رشته تخصصی موسیقی ،رشته" آموزش موسیقی "را برگزید و متد ارف را به طور عملی نزد دکتر سعید خدیری آموخت . سوابق و آثار:
مربی کلاسهای موسیقی کانون پرورش کودکان و نوجوانان در دوره دانشجوئی و تعلیم موسیقی با متد ارف .
موسس و مدیر کارگاه موسیقی کودکان ونوجوانان تبریز از سال 1353 تا 1359 و مربیگری کلاسهای ارف کارگاه و کلاس کمانچه .
مدرس نوازندگی کمانچه و ویولن در مرکز حفظ و اشاعه موسیقی تبریز در همان سالها
مدر س نوازندگی کمانچه و ویولن در مرکز حفظ و اشاعه موسیقی تهران از سال 59 تا 68
آهنگسازی و نوازندگی کمانچه در ارکستر موسیقی ملی تبریز در کنار غلامحسین بیگجه خانی ومحمود فرنام و احد بهجت ( نوازنده سنتور و سر پرست گروه) اجراهای متعدد با این دو استاد ( بیگجه خانی و فرنام) از جمله اجرای یک سه نوازی در جشن هنر شیراز .
آهنگسازی در فرم های ایرانی و اجرا با گروه های مختلف وبا آواز خوانی نورالدین رضوی سروستانی ,کریم صالح عظیمی و شهرام ناظری
آهنگسازی و اجرا در آلبوم کاست و CD منتشر شده : چلیپا ( تکنوازی کمانچه ) – سخن تازه
(با خوانندگی شهرام ناظزی ) آلبوم شور آفرین (کمانچه نوازی ) «سیاوشانه» با آواز علیرضا شاه محمدی( انتشارات سروش) «سیاه مشق» با آواز علیرضا شاه محمدی( موسسه مشکات و چهارگاه) –البوم« ردیف موسیقی ایران روایت برومند »( انتشارات سروش)
(کمانچه نوازی)
انتشار دو اثر با نام " صفیر سیمرغ" به صورت cd که شامل بخش هائیست از دونوازی و تکنوازی در کنسرت شفق( موسسة چهارگاه) .
سرپرستی کنسرت های متعدد در ایران و در کشور های اروپائی به اتفاق آقایان شهرام ناظری , مسعود شناسا ومحمد اخوان .
تشکیل گروه موسیقی آینه ( مسعود شناسا ، نوید افقه، عماد حنیفه، مهدی علومی ،علیرضا شاه محمدی، امیر حاج ابراهیمی، بهزاد میرلو ،و محسن حسینی) تالیفات :
کتاب « شیوه کمانچه نوازی » برای چهار دوره در یک مجلد( انتشارات سروش) ---کتاب آثاری از استاد بهاری به همراه آلبوم کمانچه نوازی خود استاد( انتشارات سروش) ---تالیف کتاب ردیف موسیقی ایران روایت برومند( انتشارات سروش) و مقاله های متعدد در موسیقی.
مدرس ردیف نوازی در رشتة موسیقی دانشگاه آزاد تهران ---بر گزاری مستر کلاس در دانشگاه هنر تهران
سمت ها و مسئولیت های جنبی :
عضو هیئت مدیره نوازندگان خانة موسیقی از بدو تاسیس خانه موسیقی در سه دوره اول
عضو شورای فرهنگستان هنر در تدوین واژه های موسیقی ایرانی
عضو شورای پژوهشکدة هنر در حوزة هنری
سخنرانی و داوری در آزمون ها وجشنواره های موسیقی مختلف در تهران و شهرستانها .
کارهای در دست انتشار :
کتابی در زمینه شعر و موسیقی و کتابی در دو جلد با نام " از متد ارف تا چهارگاه" (کتابی که با استفاده از متد ارف اموزش موسیقی برای کودکان ایرانی را به عهده می گیرد و آنها را با موسیقی اصیل ایران آشنا می کند

---------------------------------------------------
داریوش خالدی

متولد:1298 وفات:9/9/1369 داریوش خالدی نوازنده‌ی ویولن و نواساز و شاگرد ابوالحسن صبا و بهره گرفته از دیگر استادان و کار در رادیو تهران را از سال 1319 شروع کرد. دارای روش ویژه در تکنوازی ویولن و نواسازی و مؤسس «ارکسترجوانان» و همکاری با ارکستر«گل ها» که از آثار او می توان به دو دوره صفحه‌ی گرامافون پرشده در بمبئی همراه با دیگر هنرمندان، دو صفحه ی گرامافون پرشده در تهران (تکنوازی ها)، تعدادی نوار رادیویی و خصوصی و دویست آهنگ و از ترانه ها: «آمد نوبهار»(باکلام نواب صفا)‌، «آتش جان»(باکلام رهی معیری)، «انتظار»(باکلام معینی کرمانشاهی) و… را نام برد.

----------------------------------------------

سید محمد میر نقیبی

متولد:12/12/1302 سید محمد میرنقیبی نوازنده ویولن، نواساز و هنرآموخته و هنرآموز نزد ابوالحسن صبا ، با سابقه طولانی تدریس موسیقی در هنرستان موسیقی ملی و همکاری مطبوعاتی با نشریه «رنگ» و جانشین داوود پیرنیا در سرپرستی برنامه گل ها ، که از آثاراو می توان : ضبط های رادیویی و اجرای مجدد تعدادی از آهنگ ها در نوار «سکوت» ( به کوشش کوروش متی) را نام برد.

۰ موافقین ۰ مخالفین ۰ ۳۰ مرداد ۹۶ ، ۰۰:۳۲
aziz ghezel