مطالب گوناگون

از اینکه زنی با تو دیوانه وار بحث می کند خوشحال باش، دنیای زن ها کاملا متفاوت است، زن اگر سکوت کرد، بدان سکوتش نشانه پایان توست

مطالب گوناگون

از اینکه زنی با تو دیوانه وار بحث می کند خوشحال باش، دنیای زن ها کاملا متفاوت است، زن اگر سکوت کرد، بدان سکوتش نشانه پایان توست

وقتی مردان حرمت مرد بودنشان را بدانند و زنان شوکت زن بودنشان را مردان همیشه مرد میمانند و زنان همیشه زن و آنگاه هر روز ، نه روز "زن" و نه روز "مرد" بلکه روز "انسان" است.


آخرین نظرات

آیاز آتا کیست ؟

پنجشنبه, ۳ دی ۱۳۹۴، ۰۱:۲۰ ب.ظ




آیاز آتا - خدای سرما در اسطوره‌شناسی مردمان ترک‌نژاد که در فصل سرد به محتاجان و فقرا، کمک می‌کنه. در سالنامه‌های چینی و در حین ارائه اطلاعات درباره هون‌ها، از اعتقاد به نیروهای مثبتی که در زمستان به افراد در سختی کمک می‌کنن، گفتگو شده.
ترکمنی: Aýaz ata یا Aýaz baba
قزاقی، قرقیزی: Aýaz ata
در بین ازبک‌ها: Aýaz baba
باشقورتی: Kyş babaý
ساخا (یاکوتی): Çys han
و ... . همچنین، نوه Aýaz ata که در سفرها همراهی‌اش می‌کنه، در بین ترکمن‌ها Garpamyk، در بین قزاق‌ها Karşa kyz، در بین تاتارها Kar kyzy و در بین باشقورت‌ها Kar hyluw نامیده می‌شه.
«بابا نوئل»، آشکارا ریشه در جشن‌های زمستانی باستان داره که در بین تمام مردمان شمالی اوراسیا گسترده بودن و تنها در قرون اخیر، شمایلی مسیحی به خودش گرفته. یاکوب بار-سالیبی، مشهورترین نویسنده کلیسای سریانی ارتدوکس (قرن ۱۲ میلادی) درباره کریسمس می‌نویسه : «این، سنت پاگان‌ها (ادیان غیر-ابراهیمی و چندخدایی) بود که در روز ۲۵ دسامبر، تولد خورشید را جشن می‌گرفتند و به نشانه بزم، شمع روشن می‌کردند. در این مراسم و خوشی‌ها، مسیحی‌ها نیز حضور می‌یافتند. در نتیجه، هنگامی که عالمان کلیسا از تمایل مسیحیان به این رسوم آگاه شدند، شورایی تشکیل داده و تصمیم گرفتند که تولد عیسی مسیح باید در آن روز، جشن گرفته شود».
یادآوری می‌شه، گوزن برای اولین بار توسط مردمان آلتاییک اهلی شده و حتی امروز نیز در جغرافیای وسیع سیبری، برای حمل‌و‌نقل استفاده می‌شه.
امروز، Aýaz ata و Garpamyk، کاج‌های اصلی ترکمنستان (سال نو) رو در مراکز استانی کشور، روشن خواهند کرد.


موافقین ۰ مخالفین ۰ ۹۴/۱۰/۰۳
aziz ghezel

نظرات (۲)

عالیییی😍

حیف که دولت ایران با آسمله کردن ملت تورک ایران سعی در همگون سازی فارسیسمه کردن ایران و نابودی فرهنگ و تاریخ اونا بکند

ای کاش میتونستیم از تاریخمون بیشتر بدونیم

ای کاش زبان رسمی ایران به همون زبان اصلی خودش ترکی برمیگشت

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی