مطالب گوناگون

از اینکه زنی با تو دیوانه وار بحث می کند خوشحال باش، دنیای زن ها کاملا متفاوت است، زن اگر سکوت کرد، بدان سکوتش نشانه پایان توست

مطالب گوناگون

از اینکه زنی با تو دیوانه وار بحث می کند خوشحال باش، دنیای زن ها کاملا متفاوت است، زن اگر سکوت کرد، بدان سکوتش نشانه پایان توست

وقتی مردان حرمت مرد بودنشان را بدانند و زنان شوکت زن بودنشان را مردان همیشه مرد میمانند و زنان همیشه زن و آنگاه هر روز ، نه روز "زن" و نه روز "مرد" بلکه روز "انسان" است.


آخرین نظرات


برخی ریشه مذهبی یا اعتقادی دارند به مانند میدان عباسعلی، شاهزاده قاسم و سرپیر.

 بعضی اسامی به سبب وجود مکانی خاص در آن محدوده رواج یافته است مانند سرچشمه، پاسرو، باغشاه، باغ پلنگ، قلعه کهنه و چناران.

برخی نام‌ها به دلیل رواج صنفی خاص در آن منطقه مصطلح شده به مانند نعلبندان، میخچه‌گران، دباغان، شالیکوبی و ... در سالیان دورتر و کارواش، سرویس مجید، و ... در سالیان نزدیک‌تر.

تعدادی از اسامی نشانگر زندگی قشری خاص چه از لحاظ شغلی و چه به جهت قومی در آن مکان بوده اند مانند گروهبان محله، افسران و قزاق محله.

بعضی نامشان از اسم ساکنان و مالکان اولیه یا سازندگان آنها گرفته شده مانند سه راه میرعبداللهی، کوی علیمحمدی، کوی واثقی، کوی استرابادی، میدان کریمی، کوچه پاداش و ... .

گاه شهرت برخی مغازه‌ها، مشاغل و اصناف باعث اطلاق نام انتخابی آنان بر محلات اطرافشان شده به مانند سوپرسحر، مولن روژ، حافظیه، چهارراه مسعود، فرد جهان، کهن.

برخی اسامی از نام شهر ریشه گرفته مانند گرگانجدید، گرگانپارس و ... .

بعضی محلات به دلیل شکل جغرافیایی و به تبع آن موقعیت ایجاد شده به سبب شکل مذکور نام گرفته مانند چاله باغ، بادگیر و ... .

خیابانی به سبب قرار گرفتن آن در مسیر شهر تاریخی جرجان، جرجان می‌شود و خیابانی دیگر نیز به همین برهان شاهرود نام می‌گیرد.

به دلیل آن که ملاقاتهای سربازان ارتش با خانواده‌های شان از درب شمالی پادگان صورت می گیرد آرام آرام محله‌ای که در آن سوی پادگان شکل می‌گیرد ملاقاتی نام می‌گیرد و ... .



آری، نام‌ها هر یک بنا بر قاعده‌ای و سببی به نقطه‌ای اطلاق می‌شدند و گاه سبب رسمی شدن این گونه نام‌ها مسئولان خوش سلیقه‌ای بودند که از ابتدا به نام رواج یافته در بین مردم احترام می‌گذاشتند و یا آنانی بودند که وقتی مقاومت مردم را در قبال به کارگیری اسامی نامتعارف اطلاقی دیگر مسئولان می‌دیدند زمینه را برای تغییر نام‌های رسمی فراهم می‌کردند.

گاه نیز پس از شکل‌گیری خیابان‌ها و محلات جدید، متولیان پرتعلل در نامگذاری از مردم عقب افتاده و پس از آنکه نام اطلاق شده مردم مصطلح می‌شد به صرافت انتخاب نام می‌افتادند و به طورمعمول نیز اسامی انتخابی آنها در مواجهه با نامهای برگزیده مردم، فقط در مکاتبات رسمی کاربرد پیدا می‌کرد.

البته یک سویه نوشتن است که اگر نگوییم انتخاب برخی از اسامی توسط متولیان در سال‌های نزدیکتر به مانند گلها، گلشهر، صیاد شیرازی (به جهت انتساب این شهید بزرگوار به گرگان) و... که ریشه در موقعیت زیستی یا تاریخی یا انتساب آن نام آور ... به گرگان دارد نشان از ذوق بعضی تصمیم گیرندگان داشت. ذوقی که البته گاه در دوره هایی یافت نمی شد.

موافقین ۰ مخالفین ۰ ۹۵/۱۰/۲۸
aziz ghezel

نظرات (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی