جن یا فرشته بودن ابلیس
ابلیس اسم خاص است و یازده بار در قرآن آمده است.
واژه ابلیس مشتق از «بلس»، غیر منصرف و به معنای متمرد، سرکش و رییس شیطانهاست.
(ابن منظور، ۱۴۰۸: ۱، ۱۴۰؛ مصطفی و دیگران، ۱۴۱۸: ۱، ۳؛ ابن فارس، ۱۴۲۲: ۱۳۷)
در تفسیر روحالبیان از قول بغوی آمده است: «او ابلیس نامیده شد زیرا که از رحمت خدا ناامید شد».
(بروسوی، ۱۴۰۵ : ۵)
در معانیالاخبار هم از حضرت رضا(ع) نقل شده که فرمود:
شیطان از این جهت که از رحمت خدا بینصیب ماند، ابلیس نامیده شد چون این کلمه به معنای محروم و مأیوس از رحمت خداست.
در اینکه ابلیس جنّ است یا از ملک، نیز اقوال مختلفی بیان شده است:
برخی از مفسرین معتقدند ابلیس از ملائکه بوده است، زیرا استثنا در آیه «فَسَجَدوا الّا ابلیسَ کان مِن الجِنّ» (کهف، ۵۰) استثنای متصل و مستثنا از جنس مستثنامنه است؛ یعنی ابلیس ابتدا از ملائکه بوده و به علت عدم سجده، مرتکب گناه گشته و جنّ شده است. همچنین فعل «کان» در آیه را نیز به معنای «صار» گرفتهاند.
(بیضاوی، بیتا: ۱، ذیل آیه ۳۳؛ رشید رضا، بیتا: ۱، ۲۵۶؛ نسفی، ۱۳۵۳: ۲)
در مقابل، بسیاری از مفسرین با استناد به آیات و روایات معتقدند ابلیس از ملائکه نبوده، بلکه از جن بوده است.
(رازی، ۱۴۱۷: ۲، ۴۴۳؛ طبرسی، ۱۳۴۹: ۱، ۱۹۱؛ میبدی، ۱۳۸۶: ۱، ۱۹۵؛ قطب، ۱۳۶۲: ۱، ۱۱۱؛ طباطبایی، ۱۳۶۴: ۱۲، ۴۵۲)
رأی این گروه به صواب نزدیکتر است زیرا:
۱. کسانی که معقتدند ابلیس از ملائکه است گفتهاند خداوند در آیه «فسجدوا الا ابلیس» (بقره،۳۴) ابلیس را از فرشتگان استثنا نموده و چون استثنا ظهور در اتصال دارد بنابراین ابلیس از فرشتگان است، اما با توجه به قرینه موجود در این آیه، استثنا منقطع است و ابلیس نمیتواند از فرشتگان باشد و در آیه «کان من الجن» (کهف،۵۰) هم تصریح شده که ابلیس، از جنّ بوده است. همچنین این گروه با استناد به «اسجدوا لآدم» میگویند اگر ابلیس از جنس ملائکه نبود مشمول امر الاهی نمیشد و به جهت خودداری از سجده کردن، متمرد و سرکش به شمار نمیرفت، اما در پاسخ میتوان گفت، ابلیس در این امر از باب غلبه داخل شده، زیرا با ملائکه همنشینی داشته است و این دلیل نمیشود که او از جنس ملائکه باشد همچنان که امام فخر رازی میگوید: فرشته به حسب لغت، جنّ نامیده میشود، امّا به حسب عرف، جن به غیر ملائکه اختصاص دارد.
(رازی، ۱۴۱۷: ۲، ۴۴۳)
۲. ابلیس دارای اولاد و ذریه است و فرشتگان دارای فرزند نیستند، و خداوند میفرماید: چرا او (ابلیس) و فرزندانش را که دشمنان شمایند دوستان خود میگیرید.
(کهف، ۵۰)
۳. ابلیس از جنس آتش است (اعراف، ۱۲) در حالیکه ملائکه از جنس نورند.
(ر.ک: مجلسی، ۱۴۰۳: ۱۱، ۱۰2)
۴. ملائکه، رسولان الاهی و لزوماً معصوم هستند.
(انبیاء، ۲۶؛ فاطر، ۱؛ تحریم، ۶) پس وقتی ابلیس گناه میکند معصوم نیست و در نتیجه از ملائکه نیست.
۵. برخی روایاتی بر جنّ بودن ابلیس تصریح دارند، مانند سخن رسول خدا(ص) که به شمعون فرمود:
تو دشمنانی از جن و انسان داری که پیوسته تعقیبت میکنند و با تو پیکار مینمایند تا دینت را بربایند...، اما دشمنان از جن، پس ابلیس است و سپاهیانش.
(حرانی، ۱۳۶۷: ۲۶)
از امام صادق(ع) نیز روایت شده که فرمود:
ملائکه میپنداشتند شیطان از آنهاست (در صورتی که از جن بود) ولی در علم خدا از آنها نبود تا به سبب حمیت و تعصب، باطن خود را اظهار کرد و گفت: مرا از آتش آفریدهای و انسان را از خاک خلق نمودهای.
(کلینی، ۱۴۰۵: ۲، ۳۰۸)