مطالب گوناگون

از اینکه زنی با تو دیوانه وار بحث می کند خوشحال باش، دنیای زن ها کاملا متفاوت است، زن اگر سکوت کرد، بدان سکوتش نشانه پایان توست

مطالب گوناگون

از اینکه زنی با تو دیوانه وار بحث می کند خوشحال باش، دنیای زن ها کاملا متفاوت است، زن اگر سکوت کرد، بدان سکوتش نشانه پایان توست

وقتی مردان حرمت مرد بودنشان را بدانند و زنان شوکت زن بودنشان را مردان همیشه مرد میمانند و زنان همیشه زن و آنگاه هر روز ، نه روز "زن" و نه روز "مرد" بلکه روز "انسان" است.


آخرین نظرات


شاهنشاهی هخامنشیان بزرگترین امپراتوری تاریخ باستان است با 8 میلیون کیلومتر وسعت در سال 500 پیش از میلاد و این رکورد تا سال 700 میلادی که اعراب اسپانیا را گشودند. و قلمرویی به وسعت 13 میلیون کیلومتر تصرف کردند شکسته نشد. و سپس 600 سال بعد از اعراب مغولان با 33 میلیون کیلومتر مربع وسعت بزرگترین امپراتوری زمین پایه تاریخ را بنیادگذاری کردند.. و انگاه چند سد سال بعد امپراتوری های نوین اروپایی ظهور کردند همچون انگلیس و اسپانیا و فرانسه که بیش از 10 میلیون کیلومتر وسعت داشتند. برای نمونه امپراتوری بریتانیا با گستره 33.7 میلیون کیلومتر مربع بزرگترین امپراتوری تاریخ است. البته از دید آماری!
======================
اگر چه از دید رقم و امار گستره قلمروی هخامنشیان از تمام امپراتوری های گفته شده کمتر است اما باید به نکاتی توجه کرد.
1- جمعیت: در دوران هخامنشی 50 درسد مردم جهان در امپراتوری هخامنشیان زندگی می کردند. و از 100 مردم متمدن جهان و دست کم 80 درسد ان در امپراتوری هخامنشی می زیستند. چرا که به جز تمدن های ناشناخته ی چین و کارتاژ و دولت شهر های یونانی بالکان تمام مردمان غیر امپراتوری هخامنشی در بربریت می زیستند. و جمعیت متمدن و خلاق از مهمترین مولفه های قدرت یک امپراتوری است.
2-ثروت امپراتوری هخامنشی: امپراتوری هخامنشی بر ثروت مند ترین سرزمین های جهان حکومت می کرد. شمال هند،اسیای میانه،فلات ایران،میانرودان،اناتولی،بالکان،مصر،قفقاز،سوریه٬یمن و شمال عربستان در حالی که مثلا در امپراتوری 23 میلیونی روسیه اکثر سرزمین های این امپراتوری کم بهره بودند یا بیابان های بی اب و علف یا سرزمین های به شدت سرد و یخی؛ بخش بزرگی از امپراتوری سیزده میلیون کیلومتری اعراب شامل بیابان های عربستان و شمال افریقا می شد.
اگر هخامنشیان هم بدنبال افزایش قلمرو بودند می توانستند با گشودن بیابان های خشک و بی حاصل عربستان و آسیای میانه و فتح قسمت های بیشتری از اروپا و آفریقا قلمرویی گسترده تر از آنچه داشتند فتح کنند. اما هخامنشیان علاقه ای به فتح سرزمین های کم حاصل  و حاکمیت بر مردمی نیمه متمدن نداشتند. همچنین به خردمندی دریافته بودند. که چنین قلمرویی توانایی اداره کردنش بسیار دشوار است.
3- امکانات لجستیکی و نظامی: شکی نیست که هخامنشیان از دید لجستیکی و نظامی از اکثر امپراتوری های گفته شده ضعیف تر بودند. نباید از یاد برد امپراتوری های اروپایی با توپ و تفنگ به جنگ سیاه پوست ها و سرخ پوست ها و اسیایی هایی می رفتند که از سلاح هایی همچون نیزه و تیر و کمان و حتی سنگ استفاده می کردند. اما هخامنشیان به جنگ دشمنانی رفتند که از دید قدرت نظامی و فنی دست کمی از خودشان نداشتند.
4- قدرت دشمنان امپراتوری هخامنشی: همچنین هخامنشیان در اوج قدرت دشمنان خصم را شکست می دادند.نه همچون امپراتوری اعراب که قدرتش ناشی از ضعف دشمنانش بود. اعراب هیچ دشمن قدرتمندی را شکست ندادند. و پیروزی انان بر ساسانیان، اسپانیای ویزیگوت، و بیزانس و ترکان همگی در دورانی بود که این قدرت ها در اوج ضعف خود بودند. بنابراین امپراتوری هخامنشی و البته امپراتوری مغولان از معدود امپراتوری هایی بودند که ضعف و قدرت دشمنان شان تاثیری در گسترش شان نداشت. چنین است که کوروش لیدیه ای را شکست می دهد که سواره نظام ان جز برترین هاست. بابلی را فتح می کند که عملا تسخیر ناپذیر است.
5-غنای تمدن هخامنشی: از دید تمدنی صرف نظر از امپراتوری های نوین اروپایی هخامنشیان از دو امپراتوری اعراب و مغول بسیار پیشرفته تر و فرهنگی تر بودند.
در امپراتوری اعراب و مغولان هرگز نمی توان بنایی دید که شکوهی همچون بنای تخت جمشید داشته باشد. هخامنشیان بر خلاف اعراب و مغولان که باعث نابودی تمدن شدند باعث رشد چشمگیر هنرها، فرهنگ و دانش شدند.
6-جامع بودن قدرت جهانی: تنها دو امپراتوری هستند در تاریخ که قدرت بلامنازع و بی رقیب در تاریخ جهان بودند 1-امپراتوری هخامنشی  2- امپراتوری مغول
هخامنشیان در دوران اوج قدرت هیچ قدرتی که رقیب بزرگشان باشد نداشتند. دولت شهر های یونایی بالکان قدرت های محلی بودند که تا زمان اسکندر نمی توان هرگز تهدیدی بزرگ برای هخامنشیان به حساب اورد. .در حالی که امپراتوری اعراب و امپراتوری های نوین اروپایی دارای رقیبانی هم سطح خود بودند. ما امپراتوری اعراب داریم. اما در عوض امپراتوری تانگ چین، فرانک ها و خزر ها هم داریم که رقیبی بزرگ برای امپراتوری اعراب هستند. در زمان امپراتوری بریتانیا امپراتوری فرانسه و روسیه هم همراهش هست.

موافقین ۰ مخالفین ۰ ۹۵/۱۱/۰۹
aziz ghezel

نظرات (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی