مطالب گوناگون

از اینکه زنی با تو دیوانه وار بحث می کند خوشحال باش، دنیای زن ها کاملا متفاوت است، زن اگر سکوت کرد، بدان سکوتش نشانه پایان توست

مطالب گوناگون

از اینکه زنی با تو دیوانه وار بحث می کند خوشحال باش، دنیای زن ها کاملا متفاوت است، زن اگر سکوت کرد، بدان سکوتش نشانه پایان توست

وقتی مردان حرمت مرد بودنشان را بدانند و زنان شوکت زن بودنشان را مردان همیشه مرد میمانند و زنان همیشه زن و آنگاه هر روز ، نه روز "زن" و نه روز "مرد" بلکه روز "انسان" است.


آخرین نظرات

آیا می دانید که " گرگان" یک نام ترکمنیست؟

چهارشنبه, ۳۰ دی ۱۳۹۴، ۱۰:۳۰ ب.ظ


آیا تاکنون می دانستید که "گرگان"یک نام و کلمه ای ترکمنی است و از مفاهیم و معانی عمیق و متنوعی برخوردار است.
- گورگن :منطقه ای انبوه و سرسبز
- گورگین :اقلیم دیدنی ( از نظر زیبایی و سرسبزی )
- گور کن :منطقه ای بسیار انبوه ( گور )
- قورقین و …
در طول هزاران سال ، آباء و اجداد ترکمن ها همانند امروز ، در طول و عرض سه رودخانه گورگن ( گرگان ) و اترک ( جمع ترک ها )و قره سو می زیستند و بر همین اساس در فرهنگ ترکمن گورگن (گرگان )ارزش ، جایگاه و منزلت ویژه ای دارد.
- به ترکمن هایی که در کناره رودخانه گرگان زندگی می کردند "گرگان بوی" می گفتند. هنوز هم اهالی کومیش دفه ساکنین حوجا نفس ، قارقی و اومچلی را " گرگان بویلی " می خوانند.

- نام شهر تاریخی گورگن ( که عرب ها آنرا جرجان گویند)برگرفته از رودخانه کهن و تاریخی ترکمن ها یعنی گرگان است،این شهر تاریخی در حاشیه گنبد کاوس فعلی واقع است و بیشترین رونق و توسعه را در عصر سلجوقیان(که ترکمن ها حاکم بودند) داشته است.در واقع گرگان واقعی و تاریخی در گنبد قرار دارد.

- منطقه استرآباد که آن نواحی را نیز اخیرا" گرگان نامیدند از نام این رودخانه گرفته شده است.رضا پهلوی که نام استر آباد را شایسته مرکزیت منطقه نمی دانست و استر را با قا طر اشتباه گرفته بود دستور داد بررسی کنند که چه نامی در منطقه زیبا تر است . به او گفتند تر کمن ها رود خا نه ای دارند که نامش گرگان است و رضا شاه از این نام خوشش آمد و شهر گرگان فعلی را به این نام ترکمنی مزین کرد.( البته رضا شاه نمی دانست که نام قبلی گرگان امروز استر آباد نبوده بلکه استارآباد بوده است- استار به معنای ستاره)
- در شناسنامه های اهالی آق قلا نام بخش "گورگن بوی " ثبت شده است.
- در قدیم رودخانه گورگن از منطقه اومچلی به سمت دریا به دو شاخه تقسیم شده بود ، یک شاخه آن از کومیش دفه عبور می کرد که آنرا " گرگان علیا " می نامیدند و شاخه دیگر آن از حوجا نفس می گذشت که آنرا نیز " گرگان سفلی " می خواندند.
- ترکمن ها ، در انتخاب نام و فامیل خود اسم " گر گان " را بیشتر بکار می بردند. مانند :گرگان حاجی ،گرگان قلی ،گورگن ،گرگانی ،گرگانلی ،گورگنلی ،جرجانی و …
- مختومقلی عارف و شاعر نامی ترکمن دروصف طبیعت و ساکنین حاشیه رود گرگان چنین می سراید:
"گرگانینگ"
اونگوندن بلند داغ، سرینده دومان
دنگیزدن اوویسر یلی گرگانینگ

بولوت اویناپ ، دولساچایلارا باران
آقار بوز بولانیپ سیلی گرگانینگ

توقایلاری باردیر قارقی- قامیش لی
گوزل لری باردیر آلتین کوموش لی

بوز گوسفند،قیر ییلقی،قارا گاومیشلی
آرغالی گاو بولار مالی گرگانینگ

خاطار لانشیب دوران اینر،مایالار
آغیر بزیرگن لر، تجار ایه لر

سنگر یکلاپ، آبانیپ دوران قایالار
اونگی-آردی ساغی سولی گرگانینگ

ییگیت لری تورمه شال قوشار بیلینه
ماله ییر مارالی چولی گرگانینگ

مختومقلی، ایلدن ایله آرالار
هجران تیغی بیلن باغرین پارالار

قولون ساللاپ مارال قاباق پری لر
اینر اولومیندان دالی گرگانینگ

موافقین ۰ مخالفین ۰ ۹۴/۱۰/۳۰
aziz ghezel

نظرات (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی